Hallgasson-e egy király mások véleményére? Kulturális minták, különbség kelet-európai, ázsiai, afrikai és angliai diákok (sőt: pedagógusok!) felfogásában.
King John signs the Magna Carta
London, történelem óra. 12 éves diákok, 7. osztály.
- Válaszoljatok az alábbi kérdésre: milyen a jó király? Két mondatot láttok magad előtt:
"A jó király egyedül hoz döntéseket, nincs szüksége arra, hogy mások megmondják neki, mit csináljon."
"A jó király minden döntése előtt kikéri mások véleményét"
Beszéld meg a padtársaddal, szerinted melyik állítás igaz. Indokold a véleményed! Írd le a véleményed a füzetedbe! 3 percetek van. - Ms Wood az angol parlament fejlődéséről szóló tananyagot készíti elő.
- A jó király minden döntése előtt kikéri a tanácsadói véleményét - hiszen ez evidencia, Harry véleményét sokan osztják az osztályban. A minta feltűnő: azok, akiknek legalább az egyik szülője angol.
- Miss, szerintem Harrynek nincs igaza - Dave ugyan Angliában született, azonban mindkét szülője bolgár, s erős akcentussal beszél angolul. - A jó király elég erős és nincs szüksége arra, hogy mások megmondják neki, mit csináljon. - Néhányan helyeslően bólogatnak. Mindannyian kelet-európai családokból: albán, lengyel szülők.
Ms Wood néhány mondatban azok mellett érvel, akik a mások véleményét meghallgató királyt tartották jónak. Ms Wood és a legtöbb pedagógus számára ebben az iskolában megkérdőjelezhetetlen érték, hogy mire szavaz a szavazójoggal, beleszólási joggal rendelkező emberek köre. Akkor is, ha a döntés rossznak tűnik, akkor is, ha ő mást szeretett volna: ha a döntés megszületett, akkor a legfontosabb, hogy a nép akarata érvényesüljön. Ms Wood tősgyökeres angol. A vele egyetértők sok nemzedék óta angol, ír, skót családok sarjai.
Mr C az egyetlen pedagógus az iskolában, aki nyíltan kiáll az ettől eltérő véleményével: ha a nép rosszul dönt, a vezetők a nép döntését ne vegyék figyelembe. Néhányan, ugyan nyíltan ennek nem adnak hangot, egyet értenek Mr C-vel. Az osztrák nyelvtanár, a karibi szigetekről érkezett matektanárnő és néhány indiai származású pedagógus. By the way, Mr C szülei Afrikából települtek Britanniába, amikor ő még kisgyerek volt.
---
Egy évvel és sok, demokráciáról szóló foglalkozás, diáktanács-képviselő választása, diákszavazás és egyéb "demokratikus" iskolai élmény után megkérdeztem ugyanezeket a diákokat, mit gondolnak a jó királyról. Mindannyian, kivétel nélkül azt tartották jó királynak, aki csak mások véleményének meghallgatása után hoz döntéseket.