Üzleti szemlélet, környezettudatosság, társadalomkritika és rendszerben gondolkodás: a gyakorlatias angolok többek között ezt tanítják a földrajz tantárgy keretében.
A napokban a médiában nagy visszhangot kapott a földrajz tantárgynak a középfokú szakképzésből való kivezetése - kivéve a bányászatot, turisztikát és földmérést.
Hasznos-e a tanulók számára a továbbtanulásban vagy a felnőtt életben, amit modern szemléletű földrajz órákon elsajátítanak? Hasznos-e az ország gazdasági, politikai és társadalmi fejlődése szempontjából, ha a polgárai földrajzot tanulnak? 2015-ös angol érettségi feladatokat veszünk nagyító alá.
Földrajz érettségi feladatok Angliában
2015-ben a földrajzon belül több témából lehetett érettségizni. Mi most a társadalomföldrajz érettségi feladataiba tekintünk be - ezen belül a "középszintű" érettségi (GCSE) feladatsorába, s azon belül is a könnyebb (foundation) feladatsorba.
A feladatok témája a társadalom elöregedésétől a munkaerő vándorlásán keresztül Kína egyre jelentősebb, világgazdaságban betöltött szerepéig sok mindent felölel. Itt most két érettségi kérdéscsoportot nézünk meg közelebbről: vállalkozás és gazdaság, valamint migráció.
Feladat: írja be a W, X, Y, Z betűket a megfelelő cellákba! Minden betűt csak egyszer használhat. Megoldás: X, W, Z, Y felülről lefelé haladva.
Az ábra a turizmus fejlesztésének pozitív hatásait mutatja egy trópusi országban. A helyesen kitöltött folyamatábra megmutatja, hogy egy hotel létesítése új munkahelyeket teremt, növeli a hely turisztikai vonzerejét, az emberek többet vásárolnak, amely közvetve még újabb munkahelyeket teremt és nagyobb adóbevételt hoz az államnak és a helyi hatóságoknak.
A további, kifejtős kérdések a turizmus fejlesztésének veszélyeire, káros környezeti hatásaira vonatkoznak. Tömeges turizmus szép természeti helyekre hogyan rombolja a természeti környezetet? Mit lehet tenni, hogy a rombolás ne történjen meg? Mi az, ami a politika és a kormány feladata a turizmus fejlesztésében és a romboló hatások kiküszöbölésében?
A kérdések általában kifejtősek. A válaszok annál nagyobb pontszámot érnek, minél precízebben hivatkoznak a csatolt ábrákban látható tényadatokra, illetve minél logikusabban érvelnek és minél több szempontot képesek figyelembe venni.
Ugyanez a pontozási szisztéma valósul meg "migráció és hatásai" témakörben. Migráció alatt az EU-n belüli munkavállalók vándorlását kell érteni.
"Apád ki van készülve, mert a migránsok hasznosabbak, mint ő."
Feladatok: A kép alapján írjon két pozitív és két negatív hatást, ami a migránsokat befogadó országot éri. Írjon egy hatást, amely azt az országot éri, ahonnan a migránsok jönnek. Egy vagy több példán keresztül magyarázza el, miért vándorol a munkaerő az EU-n belül.
Ráadásként vessünk egy pillantást a természetföldrajz középszintű érettségi alacsonyabb szintű tesztjére. Megoldással együtt így néz ki:
Minden állítás mellé írja oda, hogy gazdasági, társadalmi, környezeti vagy politikai kérdésről van-e szó.
- A tengerszint emelkedése el fog árasztani alacsonyan fekvő szigeteket. Környezeti.
- A kormányoknak el kell dönteniük, hogy megvédik-e a tengerpartot. Politikai.
- Malária fenyeget több mint 250 millió embert Ázsiában. Társadalmi.
- Elképzelhető, hogy az Alpokban sípályákat kell bezárni. Gazdasági.
E négy fogalommal a társadalomföldrajz érettségi feladatsorban is találkoztak a tanulók.
Célok és kultúra a földrajz tantárgy és érettségi mögött
Az érettségi követelmények jó jelzést adnak arról, hogy az iskolák milyen orientációval fejlesztik a tanulók kompetenciáit illetve milyen típusú tesztkérdések megválaszolására készítik fel a hallgatókat. (Nem írok itt a "tesztre készítés" néven ismert problémáról.)
Mit gondolhatunk az angol oktatáspolitika víziójáról a földrajz érettségi alapján? Hogyan képzelik el a jövő sikeres brit polgárait és eredményes brit nemzetét?
A jövő angol vagy brit társadalma számára olyan felnőtteket kívánnak képezni, akik
- értenek alapvető gazdasági összefüggéseket, például vállalkozás, munkahelyteremtés és adóbevételek között,
- kritikai gondolkodásra képesek, tehát érveiket adatokra, tényekre alapozzák és érveket, ellenérveket egyaránt fontolóra vesznek,
- megtanulnak különbséget tenni társadalmi, gazdasági, környezeti és politikai kérdések között,
- előre fel tudják és akarják mérni a gazdaságilag hasznos tevékenységek környezetkárosító hatásait és van elképzelésük arról, hogyan lehet a negatív hatásokat kiküszöbölni.
Mindezt a földrajz tantárgy keretein belül. Is. A fenti tudások, készségek fejlesztése ugyanis nemcsak egy, hanem az összes tárgy keretein belül zajlik az angol iskolákban.
A 2015-ös hazai földrajzérettségi feladatai, ha nem is ilyen komplexen, de sok mindent visszatükröznek az angol vizsga haladó szemléletéből.
Röviden arról is érdemes szólni, hogy milyen elemei vannak annak az oktatási rendszerkörnyezetnek, amelyben a fenti értékközvetítés eredményesen működhet.
Először is, a fenti kompetenciákat méri, ellenőrzi és jutalmazza az oktatás egyik kimeneti pontján, az érettségin.
Másodszor, a tartalmi szabályozás eszközei, például a tankönyvek, tanári segédanyagok, szakmai fejlődést támogató képzések egyértelműen a fenti kompetenciák kialakulását segítik, támogatják, összhangban állnak vele.
Harmadszor, a fenti készségek, kompetenciák szinte minden tantárgy keretében fejleszthetők - és az angol iskolák ezt meg is teszik.
Negyedszer, a társadalom, vagyis mi, emberek nem büntetjük és vagyunk bizalmatlanok minden vállalkozóval szemben, hanem jutalmazzuk, dicsérjük őket. Ha valaki itt Angliában azt mondja "I'm starting a business" az emberek mosolyognak és lelkesen bátorítják. Értik, hogy a vállalkozók az egész közösség számára hoznak hasznot és becsülik őket a bátorságukért, a kockázatvállalásért, hogy bele mernek ugrani a bizonytalanba.
Ötödször, rengeteg egymás mellett létező tanulási útvonalat tartanak fenn. A földrajzot ugyan nem tanítják Angliában minden középiskolában, de egyrészt az iskoláknak nagy szabadságuk van ennek eldöntésében. Másrészt a szakképzés és az általános képzés között vannak olyan átmeneti képzések, ahol tanuló ugyan emelt óraszámban tanul például számítástechnikát és nyelvet, de a többi általános tárgyat is tanulja. Viszonylag könnyen tud valaki váltani és más pályára állni, ha meggondolja magát a pályaválasztást illetően, mivel a képzések széles választékából válogathat.