Már 7 éves korban tanulják, hogy az érzelmek helyett hogyan alapozzák a véleményüket megbízható információkra. A választás és vélemény szabad, de tudni kell megbízható információkat felsorakoztatni az érvelés mögött.
Flickr Creative Commons
- Nekem még egy fogam sem hullott ki!
Tom nemsokára 7 éves és el van keseredve. Van olyan az osztályban, aki már több mint tíz tejfogát veszítette el. Tomnak nem lazult ki egyik foga sem.
George-nak tegnap már a harmadik hullott ki. Gúnyosan vigyorog Tom-ra.
- Azért, mert én idősebb vagyok, mint te!
- Nem is vagy idősebb!
- De, mert én előbb születtem, szeptemberben, te pedig csak júliusban!
A tanítónő közbelép.
- George, ez érdekes gondolat. Hogy azoknak esik ki előbb a foguk, akik előbb születtek. De vajon tényleg így van? Hogyan tudhatnánk meg, hogy így van-e?
- Egyszerű, aki előbb született, azoknak előbb fog kihullani. És a fiúknak hamarabb kinő a csontfoguk mint a lányoknak!– magyarázza mit-lehet-ezen-nem-érteni arccal.
A tanítónő elhatározza, hogy adatot gyűjtenek és elemeznek, más szóval, tesztelni fogják George hipotézisét. Feljegyzik két, egymás melletti oszlopban a születési időt és a kihullott fogak számát. Fiúkat és lányokat külön, hogy látszódjon, ha a fogmanó az egyik nemet sűrűbben látogatja.
A gyerekek nagyon lelkesek. Izgatottan hurcolják be kihullott fogaikat a zsebükben, mutatják be a tanítónőnek. Ő az elsődleges forrásból származó információ, bizonyíték (evidence) megvizsgálása után húz egy vonalat a tanuló neve mellé. A gyerekek folytatni szeretnék, de a tanárnő 8 hónap múlva, év vége előtt lezárja az adatgyűjtést, hogy legyen idejük elemezni az eredményeket. Az alábbi táblázat születik:
Investigation of tooth loss and growth in a year 2 class. This is summary of the totals of the data collected over an 8 months period. An ongoing month by month chart was on the classroom wall. |
||
Boy/Girl |
Birthday Month |
Total No / Teeth lost |
B |
SEP |
12 |
B |
OCT |
7 |
B |
NOV |
6 |
B |
NOV |
2 |
B |
NOV |
8 |
B |
FEB |
5 |
B |
MAY |
2 |
B |
MAY |
4 |
B |
MAY |
3 |
B |
JUNE |
8 |
B |
JUNE |
6 |
B |
JULY |
6 |
B “TOM” |
JULY |
0 |
B |
AUGUST |
3 |
B |
AUGUST |
2 |
B |
AUGUST |
8 |
B |
AUGUST |
6 |
|
|
|
G |
OCT |
8 |
G |
OCT |
6 |
G |
NOV |
8 |
G |
DEC |
9 |
G |
JAN |
4 |
G |
JAN |
6 |
G |
MARCH |
9 |
G |
MARCH |
6 |
G |
JUNE |
7 |
G |
JUNE |
6 |
G |
JUNE |
6 |
G |
JUNE |
4 |
G |
JULY |
8 |
G |
AUGUST |
2 |
A 7 éves gyerekek a tanítónő segítségével csoportokban értékelik az adatokat (a fentihez képest leegyszerűsített formában). Kérdések, melyekre választ kell keresniük:
Igaz-e, hogy az ősszel született gyerekek veszítik el először a tejfogaikat? A fiúk vagy a lányok veszítettek el több fogat? Milyen egyéb adatokat lehetne még összegyűjteni?
Mit tanulnak mindebből a tanulók?
Kritikus gondolkodás: ha valaki állít valamit, akkor annak érvényessége és megbízhatósága („igazsága”) tesztelhető. Ehhez bizonyítékokra: elsődleges forrásból származó, hiteles adatokra van szükség. Majd az adatok elfogulatlan elemzésére. Végül a véleményünk megváltoztatásának képességére.
Bizalom: ha a közösség egy tagja szomorú, rosszul érzi magát, a közösség aktívan közbe tud lépni. A tanárnő nem törvényeknek vagy szabályoknak felelt meg, amikor kivizsgálta Tom szomorúságának hátterét. Kulturális elvárás, belső motiváció Angliában, hogy egy tanulót sem szabad magára hagyni érzelmi problémákkal.
Közösséghez tartozás: a tanítónő fantasztikus fantáziával és kreativitással teremtett egy konfliktus-helyzetből csoportos tanulási alkalmat, hónapokon keresztül.
Önmegfigyelés, önismereti technika: megfigyelik egymást és magukat. Összehasonlítanak. Az énképet és a másokban róluk kialakult képet objektív információk alapján értékelik. A reális énkép kialakításának egyik fontos módszerét tanulják.
Alapműveletek: számok sorrendbe állítása. Több szempontot egyszerre figyelembe venni. Hasonló tulajdonságok alapján csoportosítani.
Az iskola eggyé válik az életükkel. A pedagógiai mozgalmak örök kritikája a társadalom és technológia által „leelőzött” iskolákkal szemben. Ebben az esetben az iskola nem ért véget a tanítással és az otthoni életet tovább folytatva lépték át az iskola kapuját.
A vélemény szabad: a fenti adatok számtalan módon értelmezhetőek, s nem teljesen egyértelműek, mint maga az élet. A tanítónő nem azt várta el a tanulóktól, hogy mind ugyanarra a következtetésre jussanak. Hanem, hogy a következtetéseik megbízható információkon alapuljanak és több szempontot vegyenek egyszerre figyelembe. A választás szabad és véleménynyilvánítás szabad.