Britté válni: sorbanállásra nevelés Angliában
2016. június 03. írta: Békési Kálmán oktatási blogja

Britté válni: sorbanállásra nevelés Angliában

Hogyan legyünk britek? Nevelés osztályfőnöki órán: sorbanállás.

queuing.jpgPhoto: Andy Matthews, Flickr Creative Commons

Az Egyesült Királyságban nyilvánvaló, hogy bevándorlókból nem válik angol, skót vagy ír nemzetiségű. Az ide vándorló népek új identitása "brit": nem angol, de "közénk" tartozik.

Melyek azok a brit értékek, tradíciók, jellegzetességek az angolok felfogása szerint, amelyeket többek között osztályfőnöki órák keretében tanítani, tanulni szükséges? Demokrácia, szabályok és törvények betartása, királynő, az egyén szabadsága, kölcsönös tisztelet az emberek között - és sorbanállás.

Sorba állás és a sorbanállás. Sorba állás: hogyan álljunk be a sorba? Sorbanállás: hogyan viselkedjünk a már kialakult sorban?

Cseppben a tenger: a sorba állás és sorbanállás megmutat néhány jellemző különbséget a brit és a kelet-európai kultúra között.

Itt

Mi két pénztárhoz, két csoportra osztódva, két külön sorba állunk be. Szorosan az előttünk álló háta mögé. Nem azért, mert szeretünk közel lenni. Azért, hogy más ne furakodhasson közénk. Attól félünk, ha nem korlátozzuk a szabad mozgás terét, akkor valaki rossz indulatúan elfoglalja azt és a mi kárunkra előnyt kovácsol a szabadságból. Ezért, megelőző intézkedésként, leszűkítjük a szabad mozgásteret. Az előttünk állóét - és ezzel a sajátunkét is.

A két sor közül az egyik gyorsabban fog haladni. Ha van szövetségesünk, partnerünk, akivel ketten vásárolunk, akkor két sorba állunk egyszerre. Izgatottan várjuk, melyikünk fog előbb odajutni. Végül partnerünkkel együtt örülünk: kicseleztük a lassabb sort.

Őrizzük a helyünket. Ügyelünk arra, nehogy valaki igazságtalan előnyhöz jusson és elénk álljon. Alig van rá példa, hogy valakit magunk elé engedünk. Kivéve talán a last second vonatjegy-vásárlást.

Ott

Számtalanszor fordult elő, hogy az előttem tele kosárral várakozó maga elé engedett, mert nálam csak egy csomag szőlő volt. Győzelem, vagy "jól védhető" álláspont helyett sokszor gesztusokat tesznek - és emiatt gesztusokat kapnak viszonzásul. Kedvességet adnak, szívességet tesznek - kedvességet és szívességeket kapnak vissza.

Az angol üzletek nagy részében sok pénztár, de csak egy sor van (kivéve a nagy bevásárló központokat). Igazságosabb és logikusabb rendszer: nincsenek lassabban és gyorsabban haladó sorok. Amint valamelyik pénztár felszabadul, az időben előbb érkezett sorban álló jut a pénztárhoz és tud fizetni. Nincs sorokra, csoportokra oszlás. Az egymás közötti fölösleges versengés helyett fair viszonyokat teremtenek és közösséget vállalnak egymással.

Az emberek nagyobb privát szférát, helyet hagynak egymás között: vagyis nagyobb szabadságot egymás és a maguk számára. Egy szinte tisztán angol környékekről írok most. Ha történik is, nagyon ritkán, befurakodás: határozott udvariassággal, mosolygással és sok "sorry"-val megbeszélik a helyzetet. Nem számolják fel az egymás közötti szabad mozgásteret csak ezért, hogy megelőzzenek egy veszteséget, amitől tartanak. Inkább megőrzik szabadságuk és ha valaki ezt veszélyezteti, cselekednek.

A bejegyzés trackback címe:

https://bekesikalman.blog.hu/api/trackback/id/tr358774158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Afrika steht an der Elbe 2016.06.03. 12:21:38

A britek úgy állnak sorba, legalábbis Budapesten, hogy eléd pofátlankodik pl. az ATM-nél és úgy tesz, mintha nem érteni, mi a probléma, ha szólsz neki. Olyan környéken lakom, ahol viszonylat sok angol turista fordul meg és sajnos nem egyszer tapasztaltam a "modorukat".

Szamiz67 2016.06.03. 12:32:42

@Afrika steht an der Elbe: Akkor ez a téma letudva, hülye ellenpélda mindenhol van , így felesleges is társadalmi szintű, hétköznapi kultúrával foglalkozni.

Szamiz67 2016.06.03. 12:38:38

Budakeszin lakom, az itteni posta a két sorban állási kultúra frontvonala, 80-90% szépen érkezési sorrendben, fefogva az előbb érkezett, előbb kerül sorra elv jelentését, de van 10%, aki csak lottót jöttem vásárolni, csak csomag lesz stb. szöveggel egyből odaáll valamelyik ablakhoz.
Egy időben beraktak egy elválsztó állványt erős ráutalásként, hogy a túloldalon kell sorba állni, de a a 10%-nak ez sem esett le, végül a bunkó, k.-európai tolakodó népség megkapta a sorszámot kell húzni rendszert, azt már végre képes értelmezni.

FF 2016.06.03. 12:39:05

Boldogult gólyakoromban (~20 éve) készítettünk egy tanulmányt itt élő külföldiek várakozásairól (mielőtt idejöttek) és tapasztalatairól. Ahányan voltak, annyi dolgot mondtak, de egyet mindenki megemlített: nem tudunk sorbanállni.
Amúgy azóta kezdik bevezetni nálunk is ezt az egysoros dolgot (pl. Déli pályaudvar vagy szupermarketek), de a plebs még nevelésre szorul.

FF 2016.06.03. 12:41:56

@Szamiz67: heh, egy időben hordtam a hivatali levelezést postára (akár napi többszáz levél). Az elején sorbanálltam, mint mindenki, viszont amikor sorra kerültem és a kisasszonynak egyesével kellett bélyegezni, akkor rendre meg akartak verni a mögöttem lévők. Végül az lett a megoldás, hogy érkezéskor előreszólítottak, beadtam a leveleket a feladólistával, hátul feldolgozták és mindenki jobban járt. :)

turbólyuk 2016.06.03. 12:58:27

Amikor Pécsen jártam főiskolára több, mint 25 éve, meglepett, hogy a buszpályaudvaron max. kettes sorban állnak az emberek a busz mellett végig. Bpest, Győr, stb = kupac ember az ajtóban tolakodott.
Nem tudom, hogy így van-e még Pécsen és másutt sem nagyon távolsági buszoztam mostanában.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.06.03. 13:01:39

Az angol megoldás életidegen és borzasztóan antihumánus.

Az angol rendszer apró csavarként tekint a kisemberre, akit a liberális rend folyton ugrálásra késztet a sorok között. Ez gyakorlatilag nem ad lehetőséget a vásárlónak, hogy nyugodton várakozhasson, hiszen folyton lesnie kell feszülten hol lett szabad a pénztár.

Antuhumánus, rideg, szürke világ!

Karipapa01 2016.06.03. 13:14:17

@BircaHang Média szerkesztősége: "Az angol rendszer apró csavarként tekint a kisemberre, akit a liberális rend folyton ugrálásra késztet a sorok között. "
Nem késztet! Csak EGY sor van! :) Birca! Ne legyél már bárány! :)

OneBall · http://oneball.blog.hu/ 2016.06.03. 13:30:46

@FF: melyik szupermarketben van ilyen egy soros megoldás? Én még sehol nem láttam ilyet.

Amúgy ez a sorbanállás kérdés nekem is nagy mániám, már gyerekkoromban is utáltam a logikátlanságát, miután pedig eljutottam más országokba, nem értettem, nálunk ez miért nem kerül bevezetésre?
Nem tanítják ezt a építészeknek, tervezőknek? Azok nem tanulnak a saját tapasztalataikból? A boltoknak így is megfelel?
Mondjuk igaz, mekkora élmény, mikor reggel munka előtt beugrasz a boltba, de pont eléd kerül egy:
- havi adagot nagybevásárló
- reklamáló, árút cserélni akaró
- 134 darab utalvánnyal fizető
- "ezt mégsem kérem, vonja le" paraszt, amire jön a "Valaki hozzon kulcsooooot!"
- a pénzt, kártyát elő nem készítő. Öt percet áll a sorban, de ekkor kezd el nekiállni kihalászni a kosár aljából a pénztárcát.
- stb., stb.

Nameg a harci jelenetek, amikor megnyílik egy új kassza. Ott aztán van roncsderbi, meg test-test elleni közelharc. Persze te még ha akarnál se tudnál beszállni, mert ugye mindig olyan ütemben nyílik a másik kassza, hogy te már túl mélyen legyél az aktuális sorban. Átbattyogni meg már nem érdemes, mert a sor végéről odaállt győzelme teljes tudatában pakolja fel a minden bizonnyal teli kocsiját.

Magam részéről ha sok cuccom van, mindig megnézem ki áll mögöttem, és nem csak azért, hogy jó csaj-e, hanem hogy mennyi vásárolni valója van. Egy-két tétellel mindig magam elé engedem. Nem mondom, hogy ezért kompenzálna a karma, de azért azt sem, hogy még sosem kaptam viszonzásul meg ugyanezt, de az arányok eléggé elszomorítóak.
De az előreengedéssel is megszívtam már. Posta, szintén két sor, én direkt úgy álltam, hogy mindkettőbe belelógjak. Előttem egy csaj. Mikor a másik sor előttem elfogyott, mondtam neki, te előbb itt voltál, gyere, te jössz. Furcsán nézz, nem is érti, de azért átjön, majd a táskájából kivesz egy fentebb már megénekelt többtucat darabos levélköteget, és elkezdte azokat intézni. Na, akkor valami megszakadt bennem...

Charlie Brown 2016.06.03. 13:31:43

Egy relatív bőségben élő társadalomban nem kunszt kulturáltan sorban állni. Egy olyan országban viszont, ahol évtizedeken át hiánygazdaság van, és ha nem állsz elég "élelmesen" sorban, akkor a gyerekeid soha nem tudják meg, milyen ízű a banán, (és ez már bőven a jobb szcenárió, a háború környéki jegyrendszer és teljes áruhiány sokkal rosszabb volt), ott sokáig eltart, míg megváltozik a sorbanállás kultúrája. Lengyelország még rosszabb ebből a szempontból, és gyanítom a többi ex-kommunista ország is küzd a jelenséggel. Ott meg, ahol egyszerűen csak simán hatalmas szegénység van és rengeteg ember, ott még csak kommunizmus sem kell a sorkultúra teljes hiányához, tessék megnézni a sokáig brit(!) uralom alatt álló Indiát.

Charlie Brown 2016.06.03. 13:34:35

@OneBall: Pl az Allée-beli nagy Sparban van egysoros várakozás, sőt, még csak nem is önkiszolgáló a sor: az elöl álló csak az épp felszabaduló pénztáros szóbeli hívására (kérem a következőt) léphet oda.

gmihaly@citromail.hu 2016.06.03. 13:37:24

Békési Úr! Ön rosszabb, mint a hivatásos médiamunkások, amikor ilyen piszlicsáréságokba kapaszkodva fikáz. @Szamiz67: Ne legyen letudva az ellenpélda! Egyébként a sorszámosztó tikett a postán, bankfiókokban pl. ezt a problemát megszüntette.

spiral 2016.06.03. 13:43:04

Egy tarsadalmat a sorbanallas alapjan ertekelni eleg suta dolog. Itthon is ezer pelda mutatja, hogy nincs semmi gond velunk, a briteknel is a latszolagos jomodor komoly problemakad fed el. Ugyanazokat a jellegzetessegeket szamos modon lehet ertekelni, es nezopont kerdese, mi jo vagy rossz.
Amugy nem tul szerencses epp a britek kulturajat kovetni.

FF 2016.06.03. 13:49:01

@OneBall: a mostanában átépített, főleg belvárosi Sparokban van ez a trend, de CBA-ban is láttam már.

Roan 2016.06.03. 13:49:41

Erős meggyőződésem, hogy a sorban állás a kultúra szerves része, és mint ilyen, nehezen változtatható. Tőlünk keletebbre, pl. az oroszoknál teljesen megszokott, hogy nem sorban, hanem egy kupacban állnak, és számukra ez a normális.

Egyébként a proxemika bizonyítottan kultúra függő: minél délebbre megyünk, annál kisebb a távolság, így nem meglepő, ha a britek nagyobb térközt tartanak a magyaroknál.

ubu1a 2016.06.03. 13:55:30

Érdekesek azok a helyzetek, amikor az egyén és a közösség érdeke ellentétbe kerül, de senki sem felügyeli az egyéni döntésünket. Ilyenkor igazán nagy dolog a közösség javára dönteni.
Kedvenc példám: Bevásárlóközpont parkolójában a bevásárlókocsi tároló "garázs". Általában három sor kocsi fér be egy ilyenbe. Ha valamelyik sor túl hosszú, akkor az kilóg. Megáznak a kocsik (néha a korábban benne hagyott szemét is) és akadályozzák az autók/vásárlók közlekedését a parkolóban. Melyik sorba rakjuk a saját kocsinkat a vásárlás után (ha visszavisszük a helyére egyáltalán)? Az egyén érdeke a leghosszabb sor választása, így minél gyorsabban meg lehet szabadulni a számunkra már felesleges bevásárlókocsitól. A közösség érdeke viszont a legrövidebb sor választása, így a sorok kiegyenlítődnek és a lehető legtöbb kocsi fér be a kis "garázsba", ezzel megelőzve az előbb felsorolt problémákat.
Nekem megér plusz öt lépést tenni abban bízva, hogy ha más is így tesz, tudok közlekedni a parkolóban és legközelebb tiszta, száraz kocsiba pakolom a frissen vett kenyeret. De vajon hányan gondolják még ezt végig?

ubu1a 2016.06.03. 14:09:17

Viszonylag szűk az a réteg sajnos, aki az egyetemen egy vagy két félévet tanult sorban állni. (Kívülállók kedvéért: a Tömegkiszolgálás nevű tantárgyat és a mögötte lévő, matematikai elméletet angolul Queueing-nak, azaz kb. sorbanállásnak hívják. Hasonló témakört boncolgatott az ezt követő Információelmélet is.) Számunkra nem kérdés, hogy az egy sor-több kiszolgáló modellt kell választani, ahol csak lehetséges. Ezt az angolok a cikk szerint józan paraszti ésszel is tudják. Viszont ha ezzel az elméletileg megalapozott szándékunkkal egyedül maradunk, nemcsak hogy nem neveljük át az embereket a jobb modellre, de egyre hátrébb szorulunk a kiszolgálástól. Persze, ha egyáltalán sornak nevezhető az, amit létre próbálunk hozni, miközben sok kis párhuzamos sor alakul és szűnik meg előttünk. Én egyszer jártam már így egy Meki előtt. Miután három utánam érkező már kapott enni, jól el is küldtem az illetékeseket, de sajnos nem feltételezem, hogy megértették az igazi problémát...

blaubner 2016.06.03. 14:22:04

alapvetően egyetértek a cikkel, azaz saját tapasztalataim is ezt igazolják. különösen az egymás között hagyott térköz távolság nagyon igaz. ugyanez tapasztalható pl. német utakon is: dugó vagy feltorlódás esetén is nagy távolságot hagynak sokan, meg sem fordul a fejükben, hogy valaki eléjük vág.

viszont szvsz magyarországon is szépen fejlődik a sorbanállás, pl. metrólépcsőn 80-90% automatikusan jobb oldalra áll (és erre pár év alatt szoktunk rá) -- pont akkor, amikor londonban csúcsforgalomban elkezdik vissazállítani a két sort, mondván mégis cask az a hatékonyabb :-))

üzletekben itt is egyre többen beengedik maguk elé az 1-2 cikket vásárlót.

Afrika steht an der Elbe 2016.06.03. 14:30:32

@FF:
A fejlett nyugattól vettük át a sorszám húzást. A logika görög szabályai szerint ez azt jelenti, hogy ott sem tudnak sorba állni.

Janossz 2016.06.03. 15:03:30

@Szamiz67: Nálunk a Postán direkt tájákoztató-eligazító tábla van (kézzel pingált, tehát valami helyi erő műve lehet) , hogy külön sorba álljunk ablakonként. Mikor egyszer nyitásnál ott voltam, megkíséreltem a rendszerváltást : táblát lefordítottam, mondom érkezés sorrendjében csináljuk (3 ablaknál). Egyszerűen nem értették.

élhetetlen 2016.06.03. 15:03:54

@Advanced Flight: „mert nem tolakodnak - az egysoros rendszerben. Ahol amúgy a magyarok sem tolakodnak, mert nincs értelme.”. Hol élsz? Majdnem minden alkalommal akad valaki, aki, bocs, átenged? szöveggel át akar menni ahhoz a kasszához, amelyik előtt nem áll sor, mert majd megyünk egyikhez, vagy a másikhoz. Az illető meg van győződve arról, hogy az összes sorban álló hülye, és csak nem veszi észre az üres kasszát. Bezzeg ő!

ubu1a 2016.06.03. 15:05:05

@OneBall: "Nem tanítják ezt a építészeknek, tervezőknek?"
Valószínűleg nem. :-( De a BME informatikán (legalábbis az én évfolyamomnak) igencsak tanították a sorbanállást. Méghozzá két féléven keresztül. Lásd az előző hozzászólásomat.

BéLóg 2016.06.03. 15:07:57

A sorszámosztás valóban a legkulturáltabb dolog, hiszen ÜGYFÉLNEK tekinti az embert és nem (hiába nem tetszik, igaza van Bircának) egy nyamvadt kis csavarnak a gépezetben. Igen, az az egyik legszarabb dolog, ha beállsz egy sorba és előtted hirtelen történik valami, amit mások is leírtak fentebb.
Én mindig megnézem ki van mögöttem és MINDIG előreengedem (egy embert) ha nekem sokkal több van mint neki. Mindenki mosolyog érte és köszöni.
Az is igaz, összevesztem piszkosul már sokakkal, pl. gyógyszertárban ahol 3 kassza van, NINCS ugyan sorszám meg terelés, de a bejárat olyan szerencsés, hogy simán lehet sorban állni. Persze az okosabbja befurakodik és beáll az egyik kassza mögé. Amikor megkérdezem, mégis mit gondol, én meg az összes többi MIRE vár, néz mint a hülye és mondja, hát arra (vagy arra) a kasszára. Mondom NEM, én az első szabad helyre várok. Aztán mikor még megmutatom, hogy három nyugdíjas negyvenkét receptje van a kezemben, talán érdemes lenne elkerülni a "mögém" állást, akkor elhallgat és visszakullog, miközben a mögöttem lévő (persze maguktól sosem megszólaló) emberek hangosan helyeselnek.
Én amondó vagyok, az a bunkóság, ha az üzlet, a hivatal vagy akárki az ÜGYFELEKRE hagyja ennek a kérdésnek az eldöntését. Abból soha, senki nem jön ki jól, akár igaza van, akkor meg ha nem, akkor pláne.
A britisizmusnak pedig ehhez semmi köze. Eleve pár év és a britisizmus már csak múzeumban lesz látható, miután már most kisebbségben vannak saját országukban a szerencsétlen született britek.

lbalazs 2016.06.03. 15:13:55

Debrecenben a városi tesco expressben kezdetben ilyen egysoros rendszer volt. Aztán egy idő után megszűnt, mert álladó konfliktus volt, az oldalról beállók és a sorban állok között. Aztán valamiért mégis újra bevezették.
A sorban állás módja az egyének szabálykövetési hajlandóságára utal. Ez Angliában, az USA-ban igen magas, Magyarországon igen alacsony.

élhetetlen 2016.06.03. 15:15:44

@Afrika steht an der Elbe: Kitettél magadért. Okos. Nem vagy képes megkülönböztetni egy tíz perces sorban állást, egy fél órás, órás várakozástól. A sorszám húzás nem azért van, mert nem tudnak sorban állni az emberek, hanem esetleg hosszabb ideig nem bírnak. Érted a különbséget, a nem tudnak, vagy fizikailag nem bírnak között? A sorszámnak ott van értelme, ahol, annak birtokában nyugodtan leülhetsz, miközben vársz a sorra kerülésre. Nem jól alkalmazod a görög logika szabályait.

röf 2016.06.03. 15:35:20

Nagyon komoly probléma.
Még azt kellene kideríteni, hogy a magyar gyulai kolbásztól lehet büdösebbet pukkantani, vagy attól az ízetlen, szar, reggel-délben-este babjuktól...?

padisah 2016.06.03. 15:35:38

a törökök a nagykörúti Szerájban úgy oldották ezt meg, hogy egy sor van, két pénztár egymás mellett, és a 2. pénztár a sorban álló másodikat szolgálja ki

egyébként minden sorban állásos üzlet gazdájának melegen ajánlom hogy tegyen ott egy látogatást, mert remekül megszervezték, nagyon gyorsan lemennek a durva rohamok is

2016.06.03. 15:56:51

@turbólyuk:
Én Komlón láttam egyes sort a buspályaudvaron, meg is lepődtem. Pécsen viszont ugyanaz a csürhe van, mint máshol az országban (1 évvel ezelőttig évekig ott éltem).

2016.06.03. 16:04:16

@Charlie Brown:
Végülis a Tesco automata pénztára is egysoros várakozású, bár ritka a nagy sor, és sokan ott sem értik a sorbanállást, és tolakodnak.

2016.06.03. 16:08:43

Amúgy voltam sorszámhúzós orvosi rendelőben, ahol persze az öregasszonyok simán odamentek az ajtóhoz, és amikor nyílott az ajtó, soron kívül benyomultak, miközben persze ment a panaszkodás, hogy mennyivel jobb volt, mikor még nem volt sorszám...

2016.06.03. 16:13:23

Na meg álltam sorba autóval autómosónál, és látva, hogy azcelőttem lévők is megteszik és nagy is a forgalma a sorra merőleges porszívózó és guminyomás mérő helyeknek, persze hogy hagytam ott rést. Aztán persze, hogy jött egy tahó, aki benyomult oda, pedig elég egyértelmű volt a helyzet, mögöttem is sokan voltak már. Az ilyen paraszt hogyan számol el magában az ilyen cselekedeteivel?

OneBall · http://oneball.blog.hu/ 2016.06.03. 16:13:48

@élhetetlen: Így van!

Például nekem eléggé elképesztő volt, mikor a rossz szerencsém az OOI-ba vezetett, hogy a vérvételnél a sorbanállás az valóban sorbanállás (volt egészen tavalyig). Azért képzeljétek el, azt az 50-100-100+ fős sort, ahol értelemszerűen csupa beteg ember van, sok öreggel, jobb - rosszabb állapotban, reggel, éhgyomorral ácsorogva, hogy megtartsa az érkezési sorrendet. Leülni persze senki nem mert / tudott, mert oda a helye...
Aztán tavaly végre bevezették a sorszámot, így végre ülve lehet várakozni, egész más minőség.
Ráadásul így érkezéskor húzok egy számot, és mivel mindig az van, hogy általában min. 70-en vannak előttem, addig pont el lehet intézni a röntgent, UH-t...

láplidérc 2016.06.03. 16:17:05

@spiral:
"Egy tarsadalmat a sorbanallas alapjan ertekelni eleg suta dolog. "
Messzemenő következtetéseket levonni igen, az. De egy-egy szokás azért sokat elárul valakiről akár egyéni, akár társadalmi szinten.
" Itthon is ezer pelda mutatja, hogy nincs semmi gond velunk, a briteknel is a latszolagos jomodor komoly problemakad fed el. "
Az, hogy sok jó példa is akad nálunk, nem változtat azon, hogy ránk nem ez jellemző. És de igen, gond van velünk, lásd következő idézetnél. Ha meg náluk is van sok komoly probléma és nálunk is, akkor még mindig jobb jómodorban tölteni a napjainkat, még ha tudjuk is, mi van esetleg egy kedves mosoly mögött. Nyilvánvaló volt, hogy csak egy kelet-európai bevándorló voltam az Iceland bolthálózat őslakos angol eladójának szemében, mégis tudott rám kedvesen mosolyogni és a szemembe nézni a fizetés végén. Mindenhol, minden alkalommal. Itthon tíz alkalomból nyolcszor rád se néznek. Szó szerint. Néha még ma is számolom. "Ugyanazokat a jellegzetessegeket szamos modon lehet ertekelni, es nezopont kerdese, mi jo vagy rossz."
Már bocs, de aki kedves helyi jellegzetességnek tudja értékelni azt, ami egy vidéki távolsági buszra való felszálláskor zajlik, annak valami baj van az agyával. Bár lehet, hogy bennem van a hiba és teljesen jó, klassz, szuper dolog fizikai kontaktusba kerülni vadidegenekkel és öt centiket előretopogva nyomakodni, vállazni, csoszogni. Ez olyasmi, amire lehet országimázst építeni? Beletennéd egy országnépszerűsítő videóba? Jöjjön tolongani és tolakodni Magyarországra! Tahók és pofátlanok testközelből! Kalandvágyóknak kopasz-és-kigyúrt élménykörút a főváros peremkerületeinek postáin és okmányirodáin. Jól hangzik.

Voznyák Pista2 2016.06.03. 18:09:13

A múltkor egy nő maga elé tessékelt, látva, hogy csak egy nyamvadt tejjel állok a pénztárhoz. Nem angolul beszélt, hanem magyarul, és nem törte.

Igaz, van egy másik példám is, szintén egy nő, bejön a gyermekorvosi rendelőbe, (nincs sorszám, érkezési sorrend van).
Ahogy belépett, és megláttam az arcát, már tudtam, hogy bepofátlankodik, egyszerűen olyan nárcisztikus volt az arca na. Szépen fogadtam is rá magamban. Bejött. (Gratulálunk a nyereményéhez, fáradjon a pénztárhoz.)
Félreértés ne essék, mindenkinek lehet sürgős dolga, ami miatt előbb be akar jutni, de ilyenkor közölni kéne a felekkel, hogy bocsi de lekésném a buszt vagy ilyesmi.
Nem, odaállt az ajtóba, aztán hajrá.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2016.06.03. 18:12:34

de legalább a kommentek törlése az megy...
Újabb "liberális" indexes szokás.

No, sok sikert 2018hoz, elvtársak
XD

Békési Kálmán oktatási blogja · http://bekesikalman.blog.hu 2016.06.03. 18:23:27

wmiki: ez egy magánblog, amit Angliából írok. Az indexhez annyi közöm van, hogy leközlik a bejegyzeseimet, aminek örülök, mert a célom, hogy minél több emberrel megosszam az angliai tapasztalataimat. A te kommented a személyeskedő, sértegető hangvétel miatt töröltem.

jasperr 2016.06.03. 18:23:56

@BircaHang Média szerkesztősége: Elsőként rendezd a kiskorú megrontásos ügyedet. Második feladat megtalálni az identitásodat. Harmadik, fejezd már be a mindenhova odahányt moszkovita agymenéseidet. A lapod látogatottsága nem bizonyul tükörnek? S ha az nem is, hogy már jó pár helyről kitiltottak vagy azonnal törölnek mert " beteg" vagy. Nem baj a kóterban majd szép kislány leszel...

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.06.03. 18:31:47

@jasperr:

"Elsőként rendezd a kiskorú megrontásos ügyedet."

Nincs ilyen ügyem.

"Második feladat megtalálni az identitásodat."

Megvan.

"már jó pár helyről kitiltottak vagy azonnal törölnek mert " beteg" vagy"

Ez jó jel.

jasperr 2016.06.03. 18:47:53

@BircaHang Média szerkesztősége: "Elsőként rendezd a kiskorú megrontásos ügyedet."
Nincs ilyen ügyem." Tehát hazajöttél és vallomást tettél..első lépésként jó jel. Vgy még Szofiában?
""Második feladat megtalálni az identitásodat."Megvan" .. persze ahogy Napoleonoknak a diliházban...
"
"már jó pár helyről kitiltottak vagy azonnal törölnek mert " beteg" vagy"
Ez jó jel."
Valóban jó jel... mármint az, hogy nem vitatod a tényt, miszerint háborodott vagy s a kommentjeidnek (annak stílusa és tartalma miatt) vannak következményei. Az, hogy próbálkozol a "megmondó ember" szerepével még sehol nem jött be.

Skatulya bácsi megmondta 2016.06.03. 19:25:39

Aki ismeri a Keleti pu.-t pl., az jól tudja, hogy ott már a "brit módi" van bevezetve.
Egy sor, de több pénztár, s mindig az első megy a felszabaduló pénztárhoz a jegyvételnél.
Viszont máshol tényleg egy tetves csürhe ez az ország.

jasperr 2016.06.03. 21:10:34

@BircaHang Média szerkesztősége:
Nem vagyok kiskamasz...az apád lehetnék. Mellesleg a "kiskamasz" alkalmilag pont lefedi a Fraudi elszólás fogalamát. Nekem megadatott, hogy a fiam nem egy ilyen együgyű bűnöző mint te. Sajnos a te apád nem volt ilyen szerencsés. Azért abban reménykedem, hogy veled a "beteg" vérvonalad is kihal.

jolankovacs 2016.06.03. 21:35:54

Álltam már sorban a "kultúr" nyugaton és a "vad" keleten is, szerte Európában. Meg is van a véleményem.
Viszont amikb 1 hónapja történt a csömöri auch-ban azt amíg élek nem felejtem el.
Egy szombat reggel, alig voltak az árúházban és én is csak néhány dolgot vásároltam. Befordultam kiskocsimmal a kasszasorra, és az első pénztárnál unatkozó fickó ült a pénztárgép mögött. Senki sem várt rá. Egyébként több pénztár is üres volt, nem volt ott vevő.
Egy félig pakolt kocsi a pénztár előtt, - de nem sorbaállítva - ott volt hagyva.
Kérdem a pénztárost, jöhetek-é, avagy valakit vár ez a kocsi. Intett, jöjjek csak, mutatta, nincs itt senki. Kb 2 tételt tettem fel amikor kb 20 méterről állati üvöltést hallottam: " a büdös paraszt k... anyádért jöttél ide szombat reggel, te paraszt, nem látod, hogy itt az én kocsim?"
Amíg odaért a 40 körüli izomagy végig üvoöltött. Viszont mire odaért, hátrahúztam a kis kenyerem és mondtam, hogy bocsi, jöjjön nyugodtan én nem sietek, csak nem ált itt senki. Ez olaj volt a tűzre, mégjobban üvöltött, szitkozódott. A pénztáros riaddtan ült, széttárta kezét és bőszen kezdte beolvasni a vadállat dolgait. Egyszerűen nem akarta abbahagyni az értelmetlen alpári szitkozódást. közbeszóltam, hagyja már abba, hiszen semmi sem történt és valószínűleg senki nem kívácsi rá. Erre feldühödött és FOLYTOGATNI ! kezdett. Akkor ért oda a biztonsági őr és felszólított ENGEM!! hogy hagyjam abba. Kérdem mit? Azt, hogy hallgatom az állat üvöltését, esetleg hagyjam magam megfolytani??
Megérkezett még több őr, köztük egy viszonylag értelmes, aki lefejtette rólam az állatot és megkérte, hogy fizessen és hagyja el az áruházat, majd kikisérte a parkolóba.Közben a pénztárhoz jött valami főnökasszony és mondta, hogy sajnos vannak ilyen tolakodók.
Másnap még kék volt a nyakam, és remegett a gyomrom. Belegondolva eddigi életembe, ha csak egyetlen rossz szót visszaszóltam volna az állatnak, engem bizonyosan elvezetnek, esetleg megvádolnak.
Soha többé nem teszem be ebbe az áruházba a lábam. Ez már biztos, de egyetlen rokonom ismerősöm sem, akinek ezt elmeséltem.
Ez az igazi magyar sorbanállás.
És ez úgy látom csak egyre rosszabb lesz.
De mit is várhatunk, ha valami habony nevezetű nyugdíjasokat bántalmaz egy szupermarkec parkolójában??

Atya Isten (törölt) 2016.06.03. 21:49:16

birkák álljatok sorba!

aleb19 2016.06.03. 22:05:30

az angol sorbanallasnak is van hatranya, 8 ev albionban es meg mindig rohogok mikor a sorvege/egysoros/ kilog az esobe a busznal holott a megallo fedett reszen 3x7v8 elferne de a hulyek ragaszkodnak azon a reszen is az egysorhoz...de ugyanugy ragaszkodnak tomeg eseten is a metro mozgolepcsokon az egy allo es egy halado sorhoz
az atlagangol tanulatlanabb mint a tobbi eu-s polgar es ez latszodik azon,hogy nem tudnak alkalmazkodni ilyen szituaciokhoz

aleb19 2016.06.03. 22:10:58

ja es mondjuk az angol szabalykovetes tipikus peldaja a gyalogosoknal a piros lampa tomeges leszarasa...angol kultura... rohognom kell

Bibi81 2016.06.03. 22:52:53

@FF: Ismerős helyzet. :-) Engem anno az éjszakai postán (Tesco) akartak meglincselni a céges posta miatt, pedig csak kb. 13-14 levél volt. Ráadásul összesen három órát álltunk sorba. Majd gondolták, hogy három óra sorbanállás után meg fogok szeppenni?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.06.03. 23:49:15

egy tuti
a Magyar turelmetlen, ideges tipus
utal sorbaallni
rohan a busz utan, pedig 5 perc mulva jon a kovetkezo
stb.
/azt sem ertem , miert kellene magma ele engedni a mogottem levot, ha kicsit kevesebb van a kosaraban, az en idom ids ido, O is kibir 5 percet, mondjuk erre kitalaltak az express kasszat, meg a sajat magad huzd le z cuccot/
ha 1 liter tejem van, tuti nem allok be egy 1000 teteles kosaras moge
a kozlekedesben is ugyanez a helyzet
a Magyar megorul, ha veszit 5 percet
belehal
angolokat nem ismerem, nem is akarom:)

Andráska8 2016.06.04. 00:02:54

Magyarországon is napi gyakorlat, hogy előreenged az, aki látja, h csak egy-két tételt veszek, vagy ha pl kisgyermekkel állok sorba.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.06.04. 00:31:05

@Andráska8: es ha oten allnak mogotted gyerekkel es 1-2 tetellel?
vard ki a sorod
percekrol beszelunk....
/persze ha ejjel van es emiatt 1 kassza, akkor az szep gesztus ha eloreengedunk valakit 1 pack sorrel/
mert szomjas

FapadOS 2016.06.04. 00:58:48

Baromság. Az hogy hány sor alakul ki tervezés és elrendezés kérdése. Például az általam látott tesco express (kistesco) boltokat, gondolom angol mintára, egy sor - több pénztár elrendezésben csinálták meg, ééééés, szörprájz...., az emberek szépen egy sorba állnak több pénztárhoz.

FapadOS 2016.06.04. 01:02:33

@jolankovacs: Kamera kötelezően veszi a pénztárakat. Szóval feljelentés?

2016.06.04. 04:01:02

@jolankovacs: feljelentés, de előtte látleletet vetetni
a látlelettel elmenni a rendőrségre, majd a feljelentés után a rendőrök hivatalból is kikérik a látleletet, de előtte meg kell ezt csináltatni, hogy ne zavarhassanak el...
minden ilyen esetet végig kell vinni az igazságszolgáltatás bugyrain, másként nem tanul belőle a gecimagyar faszparaszt izomagy

midnight coder 2016.06.04. 06:08:46

A sorban állás mikéntje általában nem a polgárok döntése, a legtöbb helyen eleve fizikailag szeparáltak a sorok (Pl. bevásárlóközpontok). Amúgy minél többet kell sorban állni az átlagpolgárnak (kivéve ha valami nagy-nagy katasztrófa van) annál szarabb az adott ország.

midnight coder 2016.06.04. 06:11:26

Amúgy idehaza én ennek inkább az ellentettjét látom. Pl. ha egy út két sávosból egy sávosba vált, akkor a többség civilizáltan viselkedik, ki-ki megy a saját sávjában. De mindig akad pár "ügyes" (értsd tahó) aki szépen kielőzi a sort, és bepofátlankodik az elejére.

LaMettrie 2016.06.04. 07:08:26

Eleve maga a témafölvetés is borzasztó proli.

dromer 2016.06.04. 09:59:41

Irigylem a cikk szerzőjének a problémáit!

Bogyó 2 2016.06.04. 10:12:27

Már valaki beírta előttem, de igaz. Tavaly a tapolcai tavasbarlangnál álltunk sorba, és a sor vége kint égett a napon a 35 fokban. Elég nagy baromság lett volna szellősen az intimszféra féltett meghagyásával sorba állni. Ez az intimszféra meghagyás, egyben egy jó adag bizalmatlanság, mintha a másik biztosan letapizna, lopna, büdös lenne stb. Pedig a többség nem, álltam már eleget sorba életemben és túléltem még mindet. Ettől még nem feltétlen állok bele a másik gyomrába, de ekkora tereket hagyni, mint a képen, fölösleges. Álltam sorba koncerten Bécsben, ugyanaz volt mint itt, nem volt kihagyva fél méter, marhaság is lett volna. nehogy egy következő blog majd azt fejtegesse, hogy Angliában felsőbbrendűek mert ott egy koncerten is nagy tereket hagyva csápolnak.
Persze nyilván van valami abban, hogy itt vannak akik bevághatnak eléd és Angliában szabálykövetőbbek, de annak is igaza van, aki azt írta, hogy ez a kelet-európai hiánygazdaság maradéka, illetve annak a társadalmi felfogásnak, hogy a szabályokat nem a mi érdekünkben, hanem ellenünk találják ki a hatalmon lévők. Mert sokszor hoznak betarthatatlan szabályokat, aminek a végrehajtása következetlen, a csókosok, protekciósok, pozícióban lévők megússzák a szabályszegést, a többiek nem. Ezért a kelet -európai nem a szabálykövetésre, hanem a tülekedésre, a hatalomba való kerülésre vagy az ahhoz való dörgölődésre szocializálódik. Így volt ez mindig, a rendszerváltás után volt esély arra, hogy ez változzon, de nem éltünk vele kellőképpen, a mostani politikai kurzus meg látványosan visszafordítja erről az útról az országot, megint azt láthatod, aki kedves a hatalomnak bármit megtehet, aki nem, azt a magánszférában is üldözik, egzisztenciálisan is tönkretéve, lejáratva. Az OGY képviselők, államtitkárok ma is megtömött szatyrokkal érkeznek haza a vidéki látogatások után, mint a régi elvtársak. A szocik is ezt tették, de a mostaniak ezt intézményesítették, már nem szívességet tesznek a korrupciós pénzekért, hanem az már jár az életben maradásért. Nos, ebben a világban alakíts sorban állási kultúrát. A magyar társadalom egy része az intenzívebb európai kapcsolatok miatt mégis szembe megy ezzel az iránnyal, próbál ahhoz a mintához közelebb kerülni, de egy másik része, meg a régit szokta meg, szinte szereti, és a civil társadalom is egyre nagyobb támadásoknak van kitéve, tehát a meccs nem alakul jól. Egyelőre úgy tűnik az élet minden területén ebben az országban a könyöklősök nyernek.

gyászhuszár 2016.06.04. 10:28:23

Itt a poszt alatt is szepen latszik a kommentek tartalma alapjan a posztban felvetett "sor problema". Szinte az elet minden teruleten ez van, mar a szuloszobaban kezdodik.. Hajra, irany kelet!

dukeekud 2016.06.04. 10:59:46

Szerintem is logikusabb, hogy ahany penztar, annyi sor. Legfeljebb az a problema, hogy kitalalhatatlan, melyik penztarhoz erdemesebb allni, hol halad legjobban a sor.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2016.06.04. 11:29:58

"Az angol üzletek nagy részében sok pénztár, de csak egy sor van (kivéve a nagy bevásárló központokat). Igazságosabb és logikusabb rendszer: nincsenek lassabban és gyorsabban haladó sorok. Amint valamelyik pénztár felszabadul, az időben előbb érkezett sorban álló jut a pénztárhoz és tud fizetni."

Ezt hogyan kell elképzelni? Ott van 5 db működő pénztár, bennük dolgozó pénztárossal, de a közönség csak az egyik pénztárnál áll sorba? És a többi négy pénztárhoz mindig csak egyetlen egy ember megy, a sorból a következő? Ha ez valóban így van, akkor ez a világ... hányadik is következik a sorban? kb. nyolcadik csodája.
És megannyi kérdést vet fel: Honnan tudják az ártatlan vevők, hogy melyik az a pénztár, amelyiknél sorba kell állni? Ki van írva, hogy az a sorba állós pénztár? Ha van működő pénztár, mi értelme van annak, hogy _ne álljanak_ oda be érkezési sorrendben? mennyivel jobb, gyorsabb megoldás az, hogy 5 pénztárból csak egyhez állnak oda hosszú sorban, a másik négy üresen marad, és azokhoz mindig csak egy-egy ember áll a hosszú sorból? Stb.
Nekem ez így nem praktikusnak, hanem éppen hogy hülyeségnek tűnik.

dunántúli gyerek 2016.06.04. 12:11:20

Magyarországon is előreengedtek egy kólával, meg olyan isvolt hogy én engedtem be vkit vagy én kértem meg valakit hogy engedjen be.

Ettől függetlenül a magyarok eléggé türelmetlenek, és türelmetlenek a sorban is. De csehországban a sorakozás és a mozgólépcső pl. teljesen 'nyugati'.

dunántúli gyerek 2016.06.04. 12:24:49

De a múltkor köröltek egy szociológiai felmérést hogy mennyire individualisták vagy csapatszellemüek(vezérelv) a nemzetek: meglepetésre a kontinentális európa legindividualistábbjai a magyarok. Csak az amerikaiakhoz vagy az angolokhoz mérhető az individualizmusunk. Ez nem jó vagy rossz csak érdekes adalék, semmi közünk nincs pl. a szomszéd szlávok vagy európai germán törzsek kultúrájaihoz.

BéLóg 2016.06.04. 13:31:40

@Békési Kálmán oktatási blogja: Nem tudom mit tett az akit töröltél, de engem ismeretlenül is nagyon zavar jasperr ámokfutása az általa utált Birca ügyében. Már elnézést, akár igaz, akár nem, ez talán mégiscsak durván szemmélyeskedő, nem?

BéLóg 2016.06.04. 13:35:56

@ipartelep: Nincs is ilyen, legalábbis én egyetlen brit (angol, skót, walesi) üzletben sem láttam. LEHET azért előfordul, kivételként.

Ellenben éppen nézem, hogy az óriás parkolóban itt előttem van kb. húsz rokiparkoló, közvetlenül a cél-bejárat közelében. Abból 15-ben állnak, mindössze egynek van rokiparkolója. Az egyiket megkérdeztem (fehér, brit bennszülött), hogy is van ez. Azt mondta, van elég hely, nem látom? Ő nem foglal el senki elől semmit, sosincs itt annyi roki hogy gond lenne...

Na ezt pl. Németországban senki nem meri megcsinálni, még nálunk is elég durva következménye szokott lenni.
Hogy ez mennyire britisch, azt nem tudom.

BéLóg 2016.06.04. 13:36:49

rokiparkolója = rokkantságot igazoló dokumentum az ablakban.

Willkommenskultur 2016.06.04. 14:09:40

@BéLóg: Oszt nem lehet hogy ők másképp igazolják a rokiságot? Az angolszászok elég gyakorlatiasak, pl. ránézésre.

Nálunk a rokkantigazolvány nélküliek, akik (ritkán) használják a rokiparkolót, tahók, akiknek meg van rokikártyájuk azok meg többnyire csalók.
+az a jogszabály is hülye, amelyik kitalálta ki számít rokkantnak
+ az a jogszabály is hülye ami rokiparkolók létrehozására kényszeríti a bevásárlóközpontokat (amik nagyrészt üresek)

BéLóg 2016.06.09. 15:09:40

@Willkommenskultur: Ez itt jövök-megyek dolog, tehát mint egy bevásárlóközpont, nem pedig tartós parkolás. Éppen azért van annyi rokiparkoló hogy ők előnmyben legyenek, miközben egyébként legalább 500 férőhelyes az üóriási területen, komoly struktúrával sőt terepi szinteltolással kialakított parkoló. tehát itt is csak arról van szó, hogy csakmostcsakpárpercrenemzavarokúgyseemeléghelyvansatöbbi.
Mivel pedig ez kivételesen nem felügyelt terület, következménye sincs.
ott ahol behajtáskor meg bent a parkolóban nagyjából minden lámpaoszlopra kétszer ki van írva hogy melyik cégé, mikor ingyenes, van N darab kamera, na ott már nincs ilyesmi. De ez pont azt mutatja, ha van lebukásveszély, britttttek vagyunk, ha nem, akkor átlagos bárholfellelhető átlagbunkó.
Tehát még egyszer, sorbanállás alapján megítélni egy nemzetet, vicces dolog, de ennél semmiképp sem több.

Békési Kálmán oktatási blogja · http://bekesikalman.blog.hu 2016.06.09. 17:39:27

@BéLóg: Igazad van, Britannia sem tökéletes. Azt gondolom, hogy a sorbanállással kapcsolatos szokásaikból tudunk tanulni.
süti beállítások módosítása