Kritikus gondolkodás és a választás szabadsága Angliában
2016. június 24. írta: Békési Kálmán oktatási blogja

Kritikus gondolkodás és a választás szabadsága Angliában

Már 7 éves korban tanulják, hogy az érzelmek helyett hogyan alapozzák a véleményüket megbízható információkra. A választás és vélemény szabad, de tudni kell megbízható információkat felsorakoztatni az érvelés mögött.

5143519668_8f29fd3966_o_modified.jpg

Flickr Creative Commons

- Nekem még egy fogam sem hullott ki!

Tom nemsokára 7 éves és el van keseredve. Van olyan az osztályban, aki már több mint tíz tejfogát veszítette el. Tomnak nem lazult ki egyik foga sem.

George-nak tegnap már a harmadik hullott ki. Gúnyosan vigyorog Tom-ra.

- Azért, mert én idősebb vagyok, mint te!
- Nem is vagy idősebb!
- De, mert én előbb születtem, szeptemberben, te pedig csak júliusban!

A tanítónő közbelép.

- George, ez érdekes gondolat. Hogy azoknak esik ki előbb a foguk, akik előbb születtek. De vajon tényleg így van? Hogyan tudhatnánk meg, hogy így van-e?
- Egyszerű, aki előbb született, azoknak előbb fog kihullani. És a fiúknak hamarabb kinő a csontfoguk mint a lányoknak!– magyarázza mit-lehet-ezen-nem-érteni arccal.

A tanítónő elhatározza, hogy adatot gyűjtenek és elemeznek, más szóval, tesztelni fogják George hipotézisét. Feljegyzik két, egymás melletti oszlopban a születési időt és a kihullott fogak számát. Fiúkat és lányokat külön, hogy látszódjon, ha a fogmanó az egyik nemet sűrűbben látogatja.

A gyerekek nagyon lelkesek. Izgatottan hurcolják be kihullott fogaikat a zsebükben, mutatják be a tanítónőnek. Ő az elsődleges forrásból származó információ, bizonyíték (evidence) megvizsgálása után húz egy vonalat a tanuló neve mellé. A gyerekek folytatni szeretnék, de a tanárnő 8 hónap múlva, év vége előtt lezárja az adatgyűjtést, hogy legyen idejük elemezni az eredményeket. Az alábbi táblázat születik:

Investigation of tooth loss and growth in a year 2 class.

This is summary of the totals of the data collected over an 8 months period. An ongoing month by month chart was on the classroom wall.

Boy/Girl

Birthday Month

Total No / Teeth lost

B

SEP

12

B

OCT

7

B

NOV

6

B

NOV

2

B

NOV

8

B

FEB

5

B

MAY

2

B

MAY

4

B

MAY

3

B

JUNE

8

B

JUNE

6

B

JULY

6

B “TOM”

JULY

0

B

AUGUST

3

B

AUGUST

2

B

AUGUST

8

B

AUGUST

6

 

 

 

G

OCT

8

G

OCT

6

G

NOV

8

G

DEC

9

G

JAN

4

G

JAN

6

G

MARCH

9

G

MARCH

6

G

JUNE

7

G

JUNE

6

G

JUNE

6

G

JUNE

4

G

JULY

8

G

AUGUST

2

A 7 éves gyerekek a tanítónő segítségével csoportokban értékelik az adatokat (a fentihez képest leegyszerűsített formában). Kérdések, melyekre választ kell keresniük:

Igaz-e, hogy az ősszel született gyerekek veszítik el először a tejfogaikat? A fiúk vagy a lányok veszítettek el több fogat? Milyen egyéb adatokat lehetne még összegyűjteni?

Mit tanulnak mindebből a tanulók?

Kritikus gondolkodás: ha valaki állít valamit, akkor annak érvényessége és megbízhatósága („igazsága”) tesztelhető. Ehhez bizonyítékokra: elsődleges forrásból származó, hiteles adatokra van szükség. Majd az adatok elfogulatlan elemzésére. Végül a véleményünk megváltoztatásának képességére.

Bizalom: ha a közösség egy tagja szomorú, rosszul érzi magát, a közösség aktívan közbe tud lépni. A tanárnő nem törvényeknek vagy szabályoknak felelt meg, amikor kivizsgálta Tom szomorúságának hátterét. Kulturális elvárás, belső motiváció Angliában, hogy egy tanulót sem szabad magára hagyni érzelmi problémákkal.

Közösséghez tartozás: a tanítónő fantasztikus fantáziával és kreativitással teremtett egy konfliktus-helyzetből csoportos tanulási alkalmat, hónapokon keresztül.

Önmegfigyelés, önismereti technika: megfigyelik egymást és magukat. Összehasonlítanak. Az énképet és a másokban róluk kialakult képet objektív információk alapján értékelik. A reális énkép kialakításának egyik fontos módszerét tanulják.

Alapműveletek: számok sorrendbe állítása. Több szempontot egyszerre figyelembe venni. Hasonló tulajdonságok alapján csoportosítani.

Az iskola eggyé válik az életükkel. A pedagógiai mozgalmak örök kritikája a társadalom és technológia által „leelőzött” iskolákkal szemben. Ebben az esetben az iskola nem ért véget a tanítással és az otthoni életet tovább folytatva lépték át az iskola kapuját.

A vélemény szabad: a fenti adatok számtalan módon értelmezhetőek, s nem teljesen egyértelműek, mint maga az élet. A tanítónő nem azt várta el a tanulóktól, hogy mind ugyanarra a következtetésre jussanak. Hanem, hogy a következtetéseik megbízható információkon alapuljanak és több szempontot vegyenek egyszerre figyelembe. A választás szabad és véleménynyilvánítás szabad. 

A bejegyzés trackback címe:

https://bekesikalman.blog.hu/api/trackback/id/tr208836354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dt03av 2016.06.26. 01:26:14

Hogy a "kritikus gondolkodas es a valasztas" milyen jol mukodik a gyakorlatban Angliaban, arra pedig tokeletes pelda a csutortoki referendum eredmenye...

tomfree 2016.06.26. 10:15:10

@dt03av: ott a pont. A nagyon kritikusan gondolkodó britek tökön rúgták magukat.

Békési Kálmán oktatási blogja · http://bekesikalman.blog.hu 2016.06.26. 14:36:38

@agent007: otthonról talán nem látszik, de mindkét oldalon komolyan vehető érvek hangzottak el.

Mad Mind 2016.06.27. 09:17:51

@Békési Kálmán oktatási blogja:
Persze olvastam a az érveket, de a kilépésnél azért szinte csak legbőlkapott érvek voltak. Nem is lehetett más, hiszen senki nem tudta (bár mostmár sejtik) mivel jár a kilépés.