Földrajztanítás és jövőkép Angliában
2016. április 22. írta: Békési Kálmán oktatási blogja

Földrajztanítás és jövőkép Angliában

Üzleti szemlélet, környezettudatosság, társadalomkritika és rendszerben gondolkodás: a gyakorlatias angolok többek között ezt tanítják a földrajz tantárgy keretében. 

A napokban a médiában nagy visszhangot kapott a földrajz tantárgynak a középfokú szakképzésből való kivezetése - kivéve a bányászatot, turisztikát és földmérést.

Hasznos-e a tanulók számára a továbbtanulásban vagy a felnőtt életben, amit modern szemléletű földrajz órákon elsajátítanak? Hasznos-e az ország gazdasági, politikai és társadalmi fejlődése szempontjából, ha a polgárai földrajzot tanulnak? 2015-ös angol érettségi feladatokat veszünk nagyító alá.

Földrajz érettségi feladatok Angliában

2015-ben a földrajzon belül több témából lehetett érettségizni. Mi most a társadalomföldrajz érettségi feladataiba tekintünk be - ezen belül a "középszintű" érettségi (GCSE) feladatsorába, s azon belül is a könnyebb (foundation) feladatsorba.

A feladatok témája a társadalom elöregedésétől a munkaerő vándorlásán keresztül Kína egyre jelentősebb, világgazdaságban betöltött szerepéig sok mindent felölel. Itt most két érettségi kérdéscsoportot nézünk meg közelebbről: vállalkozás és gazdaság, valamint migráció.
6cii_question.jpg

Feladat: írja be a W, X, Y, Z betűket a megfelelő cellákba! Minden betűt csak egyszer használhat. Megoldás: X, W, Z, Y felülről lefelé haladva.

Az ábra a turizmus fejlesztésének pozitív hatásait mutatja egy trópusi országban. A helyesen kitöltött folyamatábra megmutatja, hogy egy hotel létesítése új munkahelyeket teremt, növeli a hely turisztikai vonzerejét, az emberek többet vásárolnak, amely közvetve még újabb munkahelyeket teremt és nagyobb adóbevételt hoz az államnak és a helyi hatóságoknak.

A további, kifejtős kérdések a turizmus fejlesztésének veszélyeire, káros környezeti hatásaira vonatkoznak. Tömeges turizmus szép természeti helyekre hogyan rombolja a természeti környezetet? Mit lehet tenni, hogy a rombolás ne történjen meg? Mi az, ami a politika és a kormány feladata a turizmus fejlesztésében és a romboló hatások kiküszöbölésében?

A kérdések általában kifejtősek. A válaszok annál nagyobb pontszámot érnek, minél precízebben hivatkoznak a csatolt ábrákban látható tényadatokra, illetve minél logikusabban érvelnek és minél több szempontot képesek figyelembe venni.

Ugyanez a pontozási szisztéma valósul meg "migráció és hatásai" témakörben. Migráció alatt az EU-n belüli munkavállalók vándorlását kell érteni.

migration_cartoon2.jpg

"Apád ki van készülve, mert a migránsok hasznosabbak, mint ő."

Feladatok: A kép alapján írjon két pozitív és két negatív hatást, ami a migránsokat befogadó országot éri. Írjon egy hatást, amely azt az országot éri, ahonnan a migránsok jönnek. Egy vagy több példán keresztül magyarázza el, miért vándorol a munkaerő az EU-n belül.

Ráadásként vessünk egy pillantást a természetföldrajz középszintű érettségi alacsonyabb szintű tesztjére. Megoldással együtt így néz ki:

Minden állítás mellé írja oda, hogy gazdasági, társadalmi, környezeti vagy politikai kérdésről van-e szó.

  • A tengerszint emelkedése el fog árasztani alacsonyan fekvő szigeteket. Környezeti.
  • A kormányoknak el kell dönteniük, hogy megvédik-e a tengerpartot. Politikai.
  • Malária fenyeget több mint 250 millió embert Ázsiában. Társadalmi.
  • Elképzelhető, hogy az Alpokban sípályákat kell bezárni. Gazdasági.

E négy fogalommal a társadalomföldrajz érettségi feladatsorban is találkoztak a tanulók.

Célok és kultúra a földrajz tantárgy és érettségi mögött 

Az érettségi követelmények jó jelzést adnak arról, hogy az iskolák milyen orientációval fejlesztik a tanulók kompetenciáit illetve milyen típusú tesztkérdések megválaszolására készítik fel a hallgatókat. (Nem írok itt a "tesztre készítés" néven ismert problémáról.)

Mit gondolhatunk az angol oktatáspolitika víziójáról a földrajz érettségi alapján? Hogyan képzelik el a jövő sikeres brit polgárait és eredményes brit nemzetét?

A jövő angol vagy brit társadalma számára olyan felnőtteket kívánnak képezni, akik

  • értenek alapvető gazdasági összefüggéseket, például vállalkozás, munkahelyteremtés és adóbevételek között,
  • kritikai gondolkodásra képesek, tehát érveiket adatokra, tényekre alapozzák és érveket, ellenérveket egyaránt fontolóra vesznek,
  • megtanulnak különbséget tenni társadalmi, gazdasági, környezeti és politikai kérdések között,
  • előre fel tudják és akarják mérni a gazdaságilag hasznos tevékenységek környezetkárosító hatásait és van elképzelésük arról, hogyan lehet a negatív hatásokat kiküszöbölni.

Mindezt a földrajz tantárgy keretein belül. Is. A fenti tudások, készségek fejlesztése ugyanis nemcsak egy, hanem az összes tárgy keretein belül zajlik az angol iskolákban.

A 2015-ös hazai földrajzérettségi feladatai, ha nem is ilyen komplexen, de sok mindent visszatükröznek az angol vizsga haladó szemléletéből.

Röviden arról is érdemes szólni, hogy milyen elemei vannak annak az oktatási rendszerkörnyezetnek, amelyben a fenti értékközvetítés eredményesen működhet.

Először is, a fenti kompetenciákat méri, ellenőrzi és jutalmazza az oktatás egyik kimeneti pontján, az érettségin.

Másodszor, a tartalmi szabályozás eszközei, például a tankönyvek, tanári segédanyagok, szakmai fejlődést támogató képzések egyértelműen a fenti kompetenciák kialakulását segítik, támogatják, összhangban állnak vele.

Harmadszor, a fenti készségek, kompetenciák szinte minden tantárgy keretében fejleszthetők - és az angol iskolák ezt meg is teszik.

Negyedszer, a társadalom, vagyis mi, emberek nem büntetjük és vagyunk bizalmatlanok minden vállalkozóval szemben, hanem jutalmazzuk, dicsérjük őket. Ha valaki itt Angliában azt mondja "I'm starting a business" az emberek mosolyognak és lelkesen bátorítják. Értik, hogy a vállalkozók az egész közösség számára hoznak hasznot és becsülik őket a bátorságukért, a kockázatvállalásért, hogy bele mernek ugrani a bizonytalanba.

Ötödször, rengeteg egymás mellett létező tanulási útvonalat tartanak fenn. A földrajzot ugyan nem tanítják Angliában minden középiskolában, de egyrészt az iskoláknak nagy szabadságuk van ennek eldöntésében. Másrészt a szakképzés és az általános képzés között vannak olyan átmeneti képzések, ahol tanuló ugyan emelt óraszámban tanul például számítástechnikát és nyelvet, de a többi általános tárgyat is tanulja. Viszonylag könnyen tud valaki váltani és más pályára állni, ha meggondolja magát a pályaválasztást illetően, mivel a képzések széles választékából válogathat.

A bejegyzés trackback címe:

https://bekesikalman.blog.hu/api/trackback/id/tr448652858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csokáv 2016.04.22. 17:07:36

Hasznos írás.

Ezért teljesen felesleges azzal dobálózni, hogy a magyar oktatásban bezzeg megtaultuk, hogy mekkora a Kaszpi-tenger, meg honnan fúj a passzát szél, az angolok, meg nem tudják.
Csakhogy az ilyen, valóban hasznos tudás meg kb nulla.

Muzsikok közt 2016.04.22. 17:07:39

Alapvetően a feladatok nem rosszak, csak kicsit könnyünek tünnek. A kifejtős feladatokat nem lehet objektíven értékelni.

Békési Kálmán oktatási blogja · http://bekesikalman.blog.hu 2016.04.22. 17:13:45

Muzsikok közt: Ez az angliai földrajz érettségi legkönnyebb tesztje volt. Efölött még három szint van.

M. Péter 2016.04.23. 09:07:32

A GCSE nem érettségi felel meg, hanem egy olyan vizsga, amelyet16 éves kor körül tesznek le a tanulók.

inebhedj - szerintem 2016.04.23. 09:07:48

Mondjuk a posztban leírt példák és illusztrációk azért nem kimondottan erősítik a "kritikai gondolkodásra képesek, tehát érveiket adatokra, tényekre alapozzák és érveket, ellenérveket egyaránt fontolóra vesznek" elvek érvényesülését.

2016.04.23. 09:08:00

@Muzsikok közt: A GCSE alap szintje nem elég a továbbtanuláshoz. Így értékeld a szinvonalát.

Naki vagyok kerdojel 2016.04.23. 09:08:55

Pont ez hiányzik a teljes magyar oktatási rendszerből, hogy használható tudást adjon. Vajon mi relevánsabb ma: tudni, mi Kína szerepe a világgazdaságban, vagy tudni, hol bányásznak barnaszenet? (Utóbbit 2 perccel a dolgozat után úgyis elfelejti az ember.)

Szamiz67 2016.04.23. 09:18:15

Érdekes feladatok, nagyon más elvárások vannak, mint amit nekem/nekünk a 80-as években tanulni kellett.
Ugyanakkor a 80-as évek elején felvételi felkészítőre jártam (földrajz) egy 70 év feletti tanárhoz (1956 előtt kutató biológus és oktató volt Gödöllőn, de 56 után megbüntették egy vidéki gimnázium tanári állással...) , aki a háború előtti világban szerzett diplomát, na ő pont így tanított mindent, amit lehetett (gazdasági, demográfiai, környezeti, természetföldrajzi,éghajlati, vízrajzi, stb.) összefüggéseiben.
Köszi az írást, érdekes ídirekt, konkrét példák, feladatok mentén érzékelni egy kultúra oktatási céljait, gondolkodását.

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.04.23. 09:23:53

Keverednek a fogalmak. Ezt anno gazdasági földrajznak vagy mi a nyavalyának hívták (az okoskodótroll majd beírja a szakszót, vele együtt szarom le). Köze nincs a valódi földrajzhoz.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2016.04.23. 11:07:32

"...a társadalom, vagyis mi, emberek nem büntetjük és vagyunk bizalmatlanok minden vállalkozóval szemben, hanem jutalmazzuk, dicsérjük őket. Ha valaki itt Angliában azt mondja "I'm starting a business" az emberek mosolyognak és lelkesen bátorítják. Értik, hogy a vállalkozók az egész közösség számára hoznak hasznot és becsülik őket a bátorságukért, a kockázatvállalásért, hogy bele mernek ugrani a bizonytalanba."

Tessék mondani, ott a híres Angliában is úgy van az (mint Magyarországon), hogy a vállalkozóknak gyakorlatilag 100%-a űz valamilyen bűnözési tevékenységet, a nettó csalásoktól, a különböző sundámbundákig? A vállalkozók ott is adócsalók, korruptak, nem jelentik be az alkalmazottaikat, feketén fizetik őket, ha egyáltalán fizetik, és minden lehetséges (törvényes, vagy nem) lehetőséget kihasználnak a meggazdagodásukra, természetesen azon a módon, hogy közben mások fején tapossanak?

to:rppapa 2016.04.23. 11:24:17

@KDNP a selejtek gyűjtőhelye: gazdaságföldrajznak csak egyetemi szinten hívták, mivel ott már vélelmezett volt, hogy a klasszikus hegy-vízrajz természet földrajzot már az alsóbb szinteken elsajátították a hallgatók. De a régi magyar (általános- és középiskolai) földrajz anyagában is benne voltak a hasonló gazdasági témák.
A különbség annyi - ami szinte minden magyar tantárgyra igaz -, hogy a számonkérés a lexikális ismeretekre vonatkozott, nem arra, hogy sikerült-e a tanulónak megérteni a földrajzi-, gazdasági-, meteorológiai ismeretek gyakorlati jelentőségeit, azoknak a mindennapi életre való hatásait.
Azért én nem bánom, hogy megtanultatták velem a világ fővárosait és legfontosabb kikötőit is ;)

to:rppapa 2016.04.23. 11:29:04

Megjegyzem, véleményem szerint a földrajzi - még akár lexikai - ismeretek megtanulásának a mai világban is sokkal több értelmét látom, mint az egy- vagy kétszikű növények biológiájának, vagy a kovalens kötések kémiájának bemagoltatásának.

Fluffer 2016.04.23. 12:37:29

Az unokanővérem egy amerikai pasihoz ment feleségül. San Franciscoban laknak. Néhány évente hazaeszi a fene, legutóbb magával hozta a férjét is. Valami beszélgetés során szóba került a Salton tó/tenger, ami Kalifornia legnagyobb tava. A pasi érdeklődve kérdezi: -Salton sea? What is that? Ők néha elmennek a Tahoe tó partjára, de kész, ennyi. Az én agyam azon dobta le az ékszíjjat, hogy ez akkora tahó, hogy csak a Tahoe tavat ismeri, viszont az állam legnagyobb tavának még a nevét se hallotta?!? De ennek ellenére többet keres, jobban és boldogabban él mint én - pedig annak idején a középiskolás föcitanár bemagoltatta és röpdolgozatban kérte számon rajtunk a világ összes országát, fővárosát. Én azóta is tudom fejből az Amazonas mind a három jobb- és baloldali mellékfolyójának nevét! Én abban a pillanatban döbbentem rá, hogy néha ugyan nyerhetek a rádiós vetélkedőben ezzel a belém vert lexikális tudással egy pár Calypso zoknit, de a nagybetűs életben valóban nem veszem konkrétan semmi hasznát! Mit érek ezzel a tudással?

pitcairn2 2016.05.01. 16:42:30

@Csokáv:

kb. a szupranacionális központi tervezés állítólagos szükségességéről szóltak a fenti példák...

nem igazán értem, hogy mi lenne ebben az aprópénzre váltható tudás

Békési Kálmán oktatási blogja · http://bekesikalman.blog.hu 2016.05.03. 18:54:01

@pitcairn2: a fenti példák éppenséggel a kritikus gondolkodást fejlesztik és az indoktrináció ellen hatnak. Erről bővebben a kritikus gondolkodás tanításáról szóló bejegyzésben írtam. bekesikalman.blog.hu/2016/03/11/kritikus_gondolkodasra_neveles_angliaban_jo_gyakorlat

pitcairn2 2016.05.04. 14:22:05

@Békési Kálmán oktatási blogja:

erről mit tanítanak az angol iskolákban?

Free-market environmentalism
en.wikipedia.org/wiki/Free-market_environmentalism

persze nem kell vele mindenben egyet érteni vele, de a kritikus gondolkodásra való neveléshez elengedhetetlen az alternatív vélemények legalább érintőleges ismerete