Tanárképzés - gondos kiválasztás és gyakorlat-orientált képzés
2016. március 04. írta: Békési Kálmán oktatási blogja

Tanárképzés - gondos kiválasztás és gyakorlat-orientált képzés

Angliában a tanárrá válásnak rengeteg módja van. Munkaadók leginkább azokat az álláspályázókat kedvelik, akik az ún. iskola-központú képzésekből jönnek: gyakorló-iskolai képzés után többszáz óra tanítási gyakorlattal.

20151023_163600.jpg

Fotó: Békési Kálmán

A kiválasztás

Angliában a tanárképzésnek nem csak néhány bejáratott útvonala van, hanem olyan sok, hogy szinte nem is lehet áttekinteni. A kormányzati oldalon megtalálható a telefonos ügyfélszolgálat száma, akiknél közvetlenül lehet érdeklődni arról, milyen képzést ajánlanak az egyén számára, annak jobb megismerése alapján.

Az iskolák által legkedveltebb önéletrajzi elem az úgynevezett "iskola-központú", vagy "gyakorlat-alapú" képzés. A friss diplomások között általában előnyt élveznek azok, akik ezek valamelyikének keretében szereztek tanári képesítést.

Ezekbe a school-centered képzésekbe a bekerülés több lépcsőben történik. Az egyetemi felvételi mellett a gyakorló-iskolában is el kell tölteni egy teljes napot a szaktárgy vezetőjével, vezetővel vagy vezető-helyettessel. Az iskolának vétójoga van annak eldöntésében, hogy szeretne-e a pályázóval együtt dolgozni - mely nem formalitás, az iskolák sűrűn élnek a jogukkal.

A felvételi két teljes napból áll reggel 8-tól délután 3-4-ig. Akár az iskolában, akár az egyetemen a felvételi eljárás nagyjából ugyanazon menetrend szerint épül fel:

  • Üdvözlés, tájékoztatás - 30 perc
  • Bemutatják az iskolát/egyetemet, órákra kukkantunk be - mindenféle órára, véletlenszerűen. A jelölt kérheti a helyszínen, ha valamit még meg szeretne nézni. 30 perc
  • Szaktárgyi teszt - 30 perc
  • Szövegértés teszt - 30 perc
  • Csoportos vita - 30 perc. Megadott témáról vitáznunk kell és a vita végére döntést kell hoznunk, mint csoportnak. Utána valaki a csoportból prezentálja az eredményeket és nekünk, mint csoportnak meg kell győznünk a jelenlévő "vezetőséget" a választásunkról.
  • Tanítás - 5-30 perc. Az iskolák hosszabb, az egyetemek rövidebb bemutató órát szoktak kérni.
  • Interjú - 30-45 perc. Előre megadott kérdéssor alapján beszélgetünk és - angol szokás szerint - egy értékelő-lapon pontozzák a válaszokat.

A felvételi eljárás után az egyetem és a gyakorló-iskola kommunikálnak egymással, de önállóan hoznak döntést arról, hogy mely jelölteket szeretnék felvenni.

A felvételi nem egy napon, hanem a tanév során elszórva, hónapokon keresztül zajlik. Egyszerre 10-nél több jelöltet egy napon nem felvételiztetnek, hogy mindenkire kellő idő és figyelem jusson.

A képzés néhány jellemzője

Iskola-központú, vagy gyakorlat-alapú alatt azt kell érteni, hogy a tanárképzés idejének nagyjából 80%-át iskolákban töltik, órát tartva vagy órára készülve. Az egyetemi oktatók kiszállnak a hallgatóhoz, megfigyelik az óráját, hosszan elbeszélgetnek vele a látottakról. A pedagógus köré csoportosul minden: sok esetben fizetett állást jelent a képzés, készül az óráira, az egyetem oktatói is az iskolába kiszállva, megfigyeléseket végezve és a látottakat megbeszélve támogatják.

A leendő pedagógus idejét három, igencsak időigényes tevékenység tölti ki.

Az egyik a tanítás és a készülés az órákra. Többnyire a teljes állású tanárok óráinak 50%-át tartják meg. A tanítást úgynevezett "teaching school"-ok, vagyis olyan iskolák végzik, amelyek a tanárképzés akkreditált helyszínei. Ezekből, ellentétben a magyarországi rendszerrel, nagyon sok van. A jelentkezők egyes programok esetén nem egyetemhez, hanem egy általános- vagy középiskolához nyújtják be a pályázatukat.

A másik, a pedagógusi előmeneteli rendszer részeként, mindenki által kötelezően vezetett, protfólió. A portfólió előre megadott szempontok alapján a pedagógus önreflexióját, illetve a vezetői által írt értékeléseket tartalmazza. Külön cikk témája lenne, hogyan áll össze. A portfólió nemcsak a tanárképzés idejére szól. A további tanári pályán is vezetni kell és a fizetés-emelésben, előmeneteli rendszerben fontos szerepet tölt be.

A harmadik a diplomamunka elkészítése.

Minden folyamatra, a kiválasztásra és a képzés idejére is jellemző a leendő pedagógusra fordított figyelem, idő és pozitív, segítő, támogató hozzáállás a mentorok és képzők részéről. A jelölt sosem érzi magát magára hagyva a rendszerben.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bekesikalman.blog.hu/api/trackback/id/tr108442860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.