Hogyan írnak óravázlatot Angliában?
2016. augusztus 19. írta: Békési Kálmán oktatási blogja

Hogyan írnak óravázlatot Angliában?

Az általam legtöbbet látott óravázlat-típust ismertetem röviden. Ez a típus kiválóan kifejez néhány kulturális különbséget a magyar és az angol rendszer között.

Az "óravázlat" mint műfaj több dokumentumot tartalmaz egyszerre.

A "lesson plan" az, amit mi óravázlatként ismerünk. Ehhez rendszerint tartozik egy 1-2 havonta frissített dokumentum, a "Class Context Sheet", amelyen az osztály minden tanulójáról néhány mondatos szöveges jellemzést kell adni arról, hogy milyen területeken fejlődött az elmúlt hetekben és melyek azok a területek, amelyekben további segítséget, fejlesztést igényel.

Az óraterv vagy óravázlat első oldala egy darab A4 oldalon tartalmazza az óra céljainak és főbb jellemzőinek összefoglalását.

Külön dobozokban találhatók a kiemelt cél-területek: TESK, kereszt-tantárgyi tartalmak, tanulók előzetes tudása, tanulási célok és differenciált tanulási kimenetek.

A TESK négy alterület rövidítése:

  • Társas készségek,
  • Erkölcsi készségek,
  • Spirituális fejlődés,
  • Kulturális fejlődés.

Nézzünk egy konkrét példát: matematika, egyenletek megoldása, 12 évesek.

Társas készségek: csoportmunka és együttműködés
Erk
ölcsi készségek: alátámasztható érvekre és bizonyítékokra alapozva vonnak le következtetéseket
Spiritu
ális fejlődés: az érzelmek menedzselésének készsége akkor is, amikor sikertelen megoldásra jutnak
Kultur
ális fejlődés: a jó megoldások megosztása más tanulókkal és ezen keresztül közösségi problémamegoldási technikák gyakorlása

A fenti célok kiválóan tömörítik néhány mondatba azt, amelyben az angliai iskolák olyan kiválóak: az együttműködésre tanítás, az adatokkal, bizonyítékokkal alátámasztott érvelés és az együttműködésen alapuló problémamegoldás készségei.

Kereszt-tantárgyi készségek: íráskészség, számolási készség (természettudományi vonatkozásai) és IKT készségek.

Az óravázlatban kötelező feltüntetni a készségek vagy tanulói fejlettségi szintek szerinti differenciált tanulási kimeneteket (Differentiated Learning Outcomes): a tanulók mely csoportjai milyen reális tanulási célt érhetnek el az óra végére.

---

Szeptember elejéig több blogbejegyzést nem írok, mivel vár Budapest, a Balaton és - remélhetőleg - sok napsütés. Találkozunk szeptemberben!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://bekesikalman.blog.hu/api/trackback/id/tr4810426828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.