12 éves diákok reformálták meg az iskolát
2016. június 10. írta: Békési Kálmán oktatási blogja

12 éves diákok reformálták meg az iskolát

A diákok javasolták, a diák-képviselő előterjesztette - az iskola vezetése cselekedett. Iskolai demokrácia a gyakorlatban, Londonban.

salad_bar.jpg

Flickr Creative Commons

Mit kellene változtatni az iskolán ahhoz, hogy jobb legyen? Segítettem a 12 évesekből álló osztályom diáktanács képviselőjének összegyűjteni az osztály javaslatait 2016. januárban.

- Bármit javasolhattok, nincsenek jó vagy rossz ötletek. Én csak írnok vagyok: segítek a javaslatokat összeírni, hogy E képviselni tudjon benneteket a Student Council következő ülésén.

Az osztályom a következő javaslatokkal állt elő:

  • A termek fűtésének megjavítása - túl hidegek az osztálytermek.
  • Nagyobb ételválaszték az iskolai menzán.
  • Több nyelv közül lehessen választani (az iskolában jelenleg csak franciát oktatnak, mint idegen nyelvet).
  • Az öreg, kopott vécéket újítsák fel.
  • Legyenek hosszabb szünetek az órák között.
  • A tanórákat tegyék érdekesebbé. Negatív példa: a pedagógus mindenkitől ugyanazt a munkát várja el. Nem lehet különböző feladatok között választani az órán. Pozitív példa: a pedagógus játékos formában tanít.
  • Készítsen az iskola olyan weboldalt, amely a diákokat az otthoni tanulásban, az iskolában tanult témák átismétlésében segíti. A pedagógusok töltsék fel ide a leadott tanórák anyagát. 

A diáktanács ülésének eredményét az iskola vezetése komolyan vette. A következő két hétben az alábbi változtatásokat vezette be:

  • A fűtésrendszert kivizsgáltatták. Megállapították, hogy komolyabb felújítási munkálatokra lesz szükség. Átmeneti megoldásként az iskola minden osztályterembe beszerzett egy hordozható, elektromos hősugárzót.
  • Az iskola menzáján salátabárt nyitottak, ahol a diákok nagyjából 15 különböző összetevőből válogathatnak össze saláta-tálat. Ez a bár a pedagógus kollégák körében is felettébb népszerűvé vált.
  • Nyelvi hetet szerveztünk, ahol a tanulók ízelítőt kaptak magyar (ez én voltam), orosz, német és spanyol nyelvekből.
  • A wc-k felújítására egyelőre nincs pénzügyi forrása az iskolánknak. A wc-k jobb tisztántartására az iskola vezetése új policy-t vezetett be a következő héttől.
  • A tanári értekezleteken az iskolavezetés felhívta a pedagógusok figyelmét, hogy az iskolai órákat kötelező differenciáltan megszerveznünk. Máshogy kifejezve: változatos, az eltérő képességű, tudásszintű gyerekek szükségleteit figyelembe véve, eltérő nehézségű és tartalmú feladatokkal kell készülnünk az óráinkra.
  • A weboldal létrehozása túl nagy falat, ezért a vezetői értekezleten elvetették egy ilyen szolgáltatás létrehozásának a lehetőségét.
  • A tanórák közötti szüneteket nem hosszabbítottuk meg, de a vezetés felhívta a pedagógusok figyelmét arra, hogy az órák monotonitását törjék meg olyan feladatokkal, amelyek során a tanulók felállhatnak, mozoghatnak vagy más helyre, más csoportba ülhetnek a tanóra során.

Tanulságok 

Döntési és cselekvési szabadság nélkül az iskola nem tud demokratikusan működni: például hősugárzókat vásárolni pár napon belül, vagy nyelvi hetet szervezni, módosítva az eredeti tantervet. Az iskola színvonalas és demokratikus működésének egyik alapvető feltétele tehát, hogy ne egy távoli központból irányítsák az életét, hanem legyen autonóm, önrendelkező. Ahelyett, hogy nekünk, iskolának hónapokat kellene várnunk például a salátabár engedélyeztetésére, inkább képesnek kell lennünk önálló és gyors döntéseket hozni, s a döntés után rövid időn belül változtatni. Még tovább gondolva: az iskola autonómiája feltétele az egymásra figyelő, élhető társas környezetet teremtő emberek nevelésének.

Az emberek igényeit és minőségi oktatást támogató külső feltételek mellett azonban a fenti történetnek kulturális üzenete is van. Másképpen fogalmazva: külső kényszerektől függetlenül az alábbiakat tudjuk tenni az iskola vezetőjeként és pedagógusaiként:

A 12 éves gyerekek egészen pontosan tudják, milyen a jó iskola. Érdemes a véleményüket kikérni és javaslataik alapján helyi, iskolai reformokat bevezetni.

Egymás meghallgatása és az erre épülő cselekvés egyszerűen megvalósítható, elsősorban szándék kérdése. A változás, változtatás a barátunk.

Az (iskolai) demokrácia plusz időráfordítást, munkát igényel, de jó, mert a befektetés megtérül és mindannyian nyerünk általa.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://bekesikalman.blog.hu/api/trackback/id/tr898796664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

B. Péter 2016.06.10. 18:54:54

Pofonegyszerű ötlet, mégis nagyon jól működik. Kár, hogy Orbánék elfelejtették a szakkolis idejüket, ami kvázi hasonlóan működött...

midnight coder 2016.06.11. 06:13:50

Kár, hogy ezek közül az ötletek közül a legtöbb érdemi megvalósítására a nálunk picit jobb anyagi helyzetben lévő angoloknál sincs pénz/lehetőség.

Békési Kálmán oktatási blogja · http://bekesikalman.blog.hu 2016.06.11. 09:27:39

@Midnight Coder: Az angol iskolák lehetőségei is korlátozottak. Pontosan ezért tudunk tőlük tanulni: dacára a korlátolt lehetőségeknek, egy kivételével az összes javaslatra reagáltak, lépéseket tettek. Nem az volt a válasz, hogy "nem tudjuk megtenni", sajnos nincs rá pénz, hanem: mi az, amin lehetőségünk van változtatni? És cselekedtek. Hatalmas különbség. Panaszkodás és nemcselekvés helyett: tettek.

A másik fontos eleme a történetnek: a diákok olyan közegben nőnek fel, ahol természetes számukra, hogy
- javaslatokat tesznek a hatalom birtokosainak a változtatásra
- maguk közül olyan vezetőt választanak, aki valóban képviseli az őt megválasztó közösség érdekeit,
- a hatalom felelősséget vállal a közösségért, vagyis komolyan veszi a "nép" kezdeményezéseit és konkrét lépéseket tesz azok gyakorlati megvalósítására.